JUMLAH PENGUNJUNG

AmazingCounters.com

Tuesday, June 10, 2014

DILEMA MAS




Tiga pilihan MAS: Suntik modal, jual atau isytihar bankrap

HARAKAHDAILY | .

KUALA LUMPUR: Khazanah Nasional Bhd. (Khazanah) selaku pemegang saham terbesar Malaysia Airlines System Bhd. (MAS) sedang menimbang tiga pilihan dalam usaha menyelamatkan syarikat penerbangan kebangsaan itu.

Pengarah Urusan Khazanah, Tan Sri Azman Mokthar berkata, tiga pilihan itu adalah menjual syarikat tersebut, menyuntik tambahan modal atau mengisytiharkan bankrap.

Semua pilihan itu kata beliau, bergantung kepada kesannya ke atas kewangan MAS serta kepentingan sosial dan imej negara.

Beliau juga menjelaskan bantuan kepada MAS oleh Khazanah adalah menggunakan wang pembayar cukai dan perkara itu juga harus dipertimbangkan dalam membuat keputusan.

"MAS merupakan pelaburan teras Khazanah kerana syarikat itu menjaga kepentingan negara," katanya pada sidang akhbar sempena persidangan Invest Malaysia 2014 di sini hari ini.

Dilaporkan MAS kerugian RM1.2 bilion pada tahun 2013 manakala kerugian bersih pada suku pertama 2014 adalah sebanyak RM433.4 juta.

Imej syarikat penerbangan itu juga semakin terjejas selepas tragedi kehilangan pesawat penerbangan MH370 sejak Mac lalu. - HARAKAHDAILY 10/6/2014

Sumber HD - 10-6-2014

No comments:

Post a Comment